Google bots…?
Zoals je waarschijnlijk al verwacht gaat niet alles handmatig, als je namelijk door middel van personen iedere website wil laten beoordelen ben je oneindig bezig. Daarom heeft Google zogenaamde ‘bots’. Deze bots ‘crawlen’ (het verkennen en onderzoeken) 24/7 op het internet. Bots zien snel als er een nieuwe website is, en gaan dan de gehele website indexeren om hieruit een beoordeling op dat moment te maken. Op basis van de kwaliteit rangschikt Google je website.
Maar wanneer heeft mijn website ‘kwaliteit’?
Google is erg slim en ziet snel of je website kwalitatief goed is, maar wanneer is dit het geval? Zodra jij je website onderhoud, originele content hebt, up-to-date bent, links gebruikt en je website er verzorgd uit ziet, zal Google meestal een goede indicatie geven. Weliswaar is dit nog niet voldoende voor een plekje bovenaan de zoekresultaten, er zal nog wel meer moeten gebeuren. Zo moet je goed nadenken over je content, want deze moet overeenkomen met wat een bezoeker mogelijk zou intypen in Google, om zo bij jou website te komen. Goede zoekwoorden vinden en gebruiken zijn dan ook een sleutel tot vindbaarheid.
Door al deze toepassingen op je website kan je dus eigenlijk op een gratis manier bezoekers genereren naar jouw website. Deze bezoekers komen op jouw website omdat jij jouw website goed hebt geoptimaliseerd en goed vindbaar hebt gemaakt. Dit is een klusje op zich, om door de goede optimalisatie veel organische bezoekers te krijgen. Dit zijn de bezoekers die niet op je website komen via betaald middel zoals een advertentie.
Verder heb je nog Social Media, wat tegenwoordig bijna wel een must is voor je website. Hierover lees je meer in een andere blog.
Conclusie is hoe meer tijd je investeert in je website en de content, hoe meer gratis bezoekers je krijgt door de hoge indicatie die Google geeft.
Geen tijd, maar toch veel bezoekers, wat dan?
Natuurlijk ziet Google dat lang niet iedereen aan zoveel optimalisatie doet, dit is weliswaar een vereiste, maar hoeft soms niet tot het maximum. Er zijn namelijk ook het welbekende, betaalde bezoekers scenario, waarbij je bezoekers naar je website krijgt door een advertentiecampagne via Google. Hierbij wordt er tegen betaling via Google AdWords je website bovenaan getoond bij het opzoeken van bepaalde zoekwoorden door een gebruiker.
Dit is dus een alternatieve betaalde optie als je niet te veel tijd in de optimalisatie wil/kan steken.